Ilyen körülmények között a vállalat pénzügyi vezetője, a CFO még nagyobb nyomás alá kerül. Tőle várják el, hogy biztosítsa a működés stabilitását, gyors és pontos adatszolgáltatással támogassa a menedzsmentet, azonosítsa a kockázatokat és fenntartsa a likviditást – ezek pedig mind elengedhetetlen feltételei annak, hogy a vezetés időben és megalapozottan reagálhasson a folyamatosan változó környezet kihívásaira.
Bár számos forrásból hallani sikertörténeteket olyan digitalizációs, automatizációs és AI-megoldásokról, amelyek alapjaiban alakítják át a vállalati működést és extrém hatékonyság növekedést ígérnek, a legtöbb esetben kevés konkrét, implementálható gyakorlat érhető el. A részletek gyakran homályban maradnak.
A pénzügyi vezetők számára ez gyakran frusztrációt okoz, hiszen az AI sok vállalat számára továbbra is távoli, elvont és megfoghatatlan technológia. Még a tájékozottabb vezetők is leginkább a ChatGPT használatával vannak tisztában, míg valódi, sikeresen bevezetett és a napi működésben is működő AI-projektet csak kevesen láttak közelről.
A látszólagos tehetetlenség pedig újabb kérdéseket vet fel:
Hol érdemes először bevetni az AI-t?
Stratégiában kell gondolkodni, vagy kisebb, gyorsan működő megoldásokat érdemes keresni?
Mennyi pénzügyi és HR kapacitást érdemes allokálni a témára?
Jó hír, hogy van megoldás – és mint oly sokszor, most is a fokozatosság a kulcs.
CFO-ként első lépésként érdemes feltérképezni, hogy a vállalaton belül mely folyamatokra megy el a legtöbb idő és pénz:
– általános adminisztráció,
– dokumentumok feldolgozása,
– riporting,
– adatjavítás,
– vagy éppen üzleti elemzés.
Ezek közül célszerű kiválasztani egy egyszerűbb, jól körülhatárolható területet, és lean vagy agilis folyamatfelmérési módszertannal feltárni az aktuális működést. Így az elakadások alacsony költség és gyors kivitelezés mellett azonosíthatók, kisebb, jól kezelhető egységekre bonthatók.
Az AI csak ezután kerül előtérbe – ekkorra már nem egy nagy, komplex vállalati folyamatot kell automatizálni, hanem több kisebb, szabványosított problémára kereshetünk célzott megoldást. Ezekre pedig sokkal nagyobb eséllyel található már bevált, AI-alapú eszköz vagy szolgáltatás.
Fontos, hogy a folyamatfelmérést a vállalat akár belsőerőforrással is elvégezheti, így a külső vagy belső AI-szakértő már a konkrét megoldás kidolgozására koncentrálhat – ezzel időt és pénzt is megtakarítva.
A CFO ma a legtöbbet azzal teheti, ha:
- megszervezi a kulcsfolyamatok gyors és módszeres feltárását,
- azonosítja a szűk keresztmetszeteket,
- megteremti a megfelelő AI-kapacitás bevonásának feltételeit.
Így néhány kiemelt területen már rövid távon elindulhatnak az első AI-projektek – amelyek tapasztalatait felhasználva kialakítható egy valódi, vállalati szintű AI-stratégia is.
A myconcept szakértői Ön mellett állnak a fókuszált folyamat felméréstől a megvalósításig. A mycfo szolgáltatásunkkal pedig, nem is lehetne egyszerűbb a stratégia hosszútávú betartása. Mycfo szolgáltatásunk pedig segít Ön és vállalata számára a stratégiában foglaltak megvalósításában, a hatékony és eredményes működés elérésében.
Vegye fel velünk a kapcsolatot, és határozzuk meg, hol lehet a legnagyobb hatása az első AI-projekt bevezetésésnekk az Ön cégén belül.